84 proc. klientów jest świadomych, że firmy, których produkty kupują, śledzą odwiedzane przez nich strony i na tej podstawie budują spersonalizowane rekomendacje kolejnych towarów. Konsumenci są gotowi dzielić się danymi, jeśli będą mieli jasność co do wynikających z tego korzyści – wynika z badania „Prawda o zakupach” przeprowadzonych przez McCann Worldgroup.

Klienci akceptują zbieranie danych na temat ich aktywności w Internecie, jako element transakcji wymiennej. Gotowość do takiej współpracy – dzielenie się danymi w zamian za spersonalizowane oferty – z roku na rok jest coraz wyższa: w 2011 roku deklarowało ją 45 proc. badanych, a w 2014 już 9 proc.

Większość klientów sklepów internetowych jest zaniepokojona nadmierną zależnością od algorytmów i wykorzystywaniem danych osobowych (tzw. Big Data). 71 proc. badanych deklaruje, że martwi je ilość informacji, które sklepy posiadają na ich temat.

Płatność implantem

Niemal połowa klientów wyobraża sobie korzystanie ze skanera linii papilarnych na palcach, czy tęczówki oka, podczas autoryzacji płatności w sklepie. Co szósta osoba chciałaby korzystać z technologii płatności poprzez implant w ciele.

Użycie technologii – jak wynika z badania – niesie za sobą duże zmiany zwyczajów zakupowych konsumentów. Zakupy w środku nocy, czy nawet w czasie obiadu, nikogo już nie dziwią. 39 proc. badanych twierdzi, że możliwość robienia zakupów o dowolnej porze, to największa spośród korzyści, jakie dają im zakupy on-line. Co czwarta osoba nie ma problemu z przerwaniem spotkania czy kolacji, w której bierze udział, tylko po to, żeby kupić coś na kończącej się właśnie aukcji internetowej.

Zakupy przyszłości

52 proc. zbadanych przez McCann osób wyraziło opinię, że zakupy stały się dla nich zbyt bezosobowym doświadczeniem i że niepokoi je zależność od sklepowych algorytmów, które dyktują ich wybory zakupowe.

57 proc. martwi się, że nadmierna personalizacja oferty ogranicza ich szanse na odkrycie nowych produktów. Ale jak twierdzą analitycy McCann, stanowi to jednocześnie szansę dla sprzedawców oferujących nowe produkty, gdyż ponad 66 proc. badanych deklaruje, że podczas zakupów poszukuje inspiracji. Robiący zakupy oczekują wręcz ludzkiego i osobistego podejścia zamiast personalizacji bazującej na algorytmach.

Pragnienie to nie oznacza równocześnie, że badani całkowicie odrzucają użycie technologii w kształtowaniu swoich doświadczeń podczas zakupów. Przeciwnie, są oni otwarci na jej jeszcze szersze użycie niż ma to miejsce obecnie. 71 proc. badanych chciałoby np. skorzystać z interaktywnych paneli pozwalających na przymierzanie ubrań bez potrzeby przebierania się. Zaznaczają jednak, że ciągle zależy im na autentycznej relacji ze sprzedawcą.

Oglądamy, ale nie kupujemy

49 proc. konsumentów spośród tych, którzy robili zakupy mobilne w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, wyobraża sobie siebie robiących zakupy wyłącznie w ten sposób. Podkreśla to rolę, jaką będzie odgrywała technologia mobilna w zakupach przyszłości.

Z drugiej strony urządzenia mobilne zaczynają przejmować funkcję wystaw sklepowych. 70 proc. konsumentów deklaruje, że komórki i tablety są dobre do przeglądania produktów, ale nie do robienia za ich pomocą faktycznych zakupów.

Zakupy tradycyjne nadal są dla konsumentów formą spędzania wolnego czasu i generowania pozytywnych emocji. Urządzenia mobilne sprowadzają natomiast proces robienia zakupów do obszaru racjonalnego – za ich pomocą wolimy weryfikować cenę produktów i sprawdzać, czy oferta, jaką dostajemy w sklepie, rzeczywiście jest tą najlepszą – dodaje Wojciech Borowski.

Prawda o zakupach

Opublikowane właśnie przez McCann badanie „Prawda o zakupach” ujawnia, jak kształtuje się obszar postaw i zachowań konsumenckich na całym świecie. Badacze przyjrzeli się wszystkim aspektom związanym z zakupami, w tym zakupom on-line, zakupom przez urządzenia mobilne i w sklepach tradycyjnych, stosunkowi konsumentów do zbierania danych osobowych i wkraczania w ich prywatność oraz ich preferencjom, jeśli chodzi o doświadczenia podczas zakupów.

Badanie zostało przeprowadzone przez McCann Truth Central. Bazuje ono na kwestionariuszu ilościowym wypełnionym przez ponad 10 000 osób z 11 krajów, wspartym dodatkowymi badaniami jakościowymi.

McCann Worldgroup funkcjonuje na polskim rynku od ponad 20 lat, a w jej skład wchodzą agencja reklamowa, agencja digitalowa, agencja shopper, agencja PR oraz agencja produkcyjna.